Eric Johnson Blues Cube Tone Capsule

“Jeg har brugt år på at finde forstærkere, der passer på mine kriterier i min jagt på den fede lyd. Det er spændende at arbejde med Roland og skabe de mange aspekter og nuancer af den lyd i en mere kompakt, håndgribelig og prisvenlig version for alle guitarister." — Eric Johnson.

Vinder af Grammy Award guitarist Eric Johnson og producenterne af Blues Cube forstærkere har co-produceret den nye Eric Johnson Blues Cube tone Capsule. Erics fantastiske audiodesign giver tekstur, voicing og en fyldig lyd til Blues Cube så den er en tro kopi af Eric Johnsons unikke lyd. Erics personlige præg kan høres i mange af højtalerens nuancer når man tilgår EJ Tone Capsule. Eric Johnson Tone Capsule tager den klassiske vintage Blues Cube-forstærker til nye og gamle højder.

Eric Johnson

Første indtryk

Det er ingen hemmelighed at Eric Johnsons guitarspil og lyd er ikonisk. Hans øre for den perfekte detalje or også alment kendt. Blues Cube teamet ønskede den samme grad af vintage lyd og tog besluttede at snakke med Eric om forstærkeren. "Jeg går meget op i at finde nye veje til den fede lyd," forklarer Eric, "og da Blues Cube teamet spurgte om de måtte præsentere en forstærker med nye lydmuligheder, var jeg bestemt interesseret." Enginørerne bag Blues Cube besøgte Eric Johnson i han studie i Austin i Texas og rejsen mod EJ Tone Capsule var begyndt. Eric hev en af sine vintage combo-forstærkere frem og sammenlignede. Han spillede lidt tid og bemærkede lighederne i teksturen og også volumen ( Blues Cube Artist på de 80 justerbare watts power). Eric spurgte om forstærkeren kunne modificeres til hans specifikke lyd. "Ja" svarede en af enginørerne "vi kan indstille forstærkeren til dine specifikationer." Dette første møde sluttede meget positivt og Eric bød Blues Cube teamet velkommen tilbage til Austin på et senere tidspunkt.

Forstærkeren

Så hvad er den Blues Cube forstærker, som Eric hørte den dag? Den nylancerede Blues Cube serie sender den klassiske 1x12 komboforstærker ind i en ny æra ved at kombinere ægte rørlyd og respons, med moderne pålidelighed og transportvenlighed. Rolands Tube Logic designfilosofi går længere end blot modellering. Den starter med at genskabe mekanikken fra de hædrede tweed-æra rørforstærkere, fra guitar-input til højtaler-output. Alsidige clean og crunch kanaler kan benyttes uafhængigt eller kombineret for et fuldt og komplekst toneregister, mens variable output power modes giver dig en knivskarp sound med fuld skrald, ved enhver volumen. Blues Cube er hårdfør, solid og som skabt til livescenen. Ved hjælp af feedback fra topguitarister leverer Blues Cube den fede og magiske tone og tilfredsstillende feeling, der gør guitarforstærkeren til et udtryksfuldt instrument i sig selv.

Tekniker møder enginør

Blues Cube teamet vendte tilbage til Austin et par uger senere med et par forstærkere mere som Eric skulle checke ud. Denne gang inviterede Eric guitar- og forstærkertekniker Bill Webb til at deltage. Bill vedligeholder og modificerer Erics forstærkere og sikrer at Erics lyd altid er klar til scenen og studieindspilninger. Bill er en dygtig tekniker med årtiers erfaring. "Eric har en meget unik lyd", forklarer Webb, "og det er mit job at sikre, at hans gear performer præcis som det skal." Teamet tilsluttede Blues Cube forstærkeren til en af Erics Stratocasters. Lige fra den første tone, som Eric spillede var Bill en smule overrasket. Han var imponeret over at den responderede som en vintage rørforstærker. Han var også helt forundret over, hvor lidt den vejede. Bill spurgte om han måtte lave nogle ændringer så den svarede mere til Erics sound. Mens Eric spillede begyndte Bill og Blues Cube enginørerne at lave justeringer. Hver modifikation fik Webb til at se mere og mere forundret ud. "Det virker virkelig; jeg kan høre at lyden begynder at lyde som Erics." Eric bemærkede også at selve fornemmelsen bevægede sig henad det rigtige. Der var en virkelig fed stemning i rummet og alle følte den. Efter at have lavet betydelige ændringer i kredsløbskarakteristikkerne satte holdet sig ned og snakkede det igennem. Eric forklarede, at hans lyd er meget specifik og at have både Blues Cubens fabriksindstillinger samt hans egne skræddersyede justeringer tilgængelige var en spændende idé. "Mange guitarister foretrækker Blues Cubens egen lyd fremfor min," forklarede Eric, "den lyd vil appelere til mange forskellige slags guitarister." Eric og Bill var enige om, at de gerne ville fortsætte med at arbejde på projektet.

EJ Tone Capsule

Tone Capsule

Planen lå klar. Blues cube forstærkere ville blive sendt ud med en sweet vintage lyd lige fra fabrikken. Erics skræddersyede Blues Cube tone vil blive tilgængelig som et nyt og spændende produkt: Eric Johnson Tone Capsule. Tone Capsulen er et modifikationskredsløb, der ændrer rørkredsløbets karakteristika på den originale Blues Cube og påsættes unden forstærkerens chassis. Når den er tilsluttet vil kredsløbsmodifikationen på Tone Capsule ændre stemningen på forstærkeren og give dig de skræddersyede tones og responses. Tube Logic designet forstærker fysisk det analoge diskrete kredsløb med karakteristikker produceret af DSP kredsløb. Blues Cubens grundlæggende lydkvalitet er bygget på den fysiske preamp og poweramp. Det analoge diskrete kredsløb og DSP kredsløb arbejder sammen og producerer en meget avanceret vej mod lyden.

Bill Webb

Blues Cube teamet satte sig sammen igen tilbage i R&D headquarters. De gik i gang med flere ugers forberedelse til at lægge sidste hånd på audiodesignet. Blues Cube enginørerne forstod, at den sidste fase var ekstremt vigtig; Erics lydforventinger er høje og der er ikke plads til fejl. Tilbage i Austin arbejdede Bill Webb utrætteligt for at forberede Erics håndplukkede sen-60'er Plexi heads og Fender combos for at gøre dem klar til audiotesting og sammenligning. Hver forstærker skulle kontrolleres igen og igen.

Marshall Tubes

Blues Cube teamet rejste igen til Austin for at færdiggøre projektet EJ Tone Capsule. Holdet koblede forsigtigt et oscilloskop til Erics forstærkere og fik et klart billede af waveforms og så egenskaber såsom svingningshøjde, frekvens, stigningstid, tidsinterval, distortion og andre faktorer. Eric kommenterede, "Vi checker nogle af mine gamle forstærkere og prøver at inkorporere det ind i Blues Cuben og det virker umiddelbart. Det er overraskende. Jeg synes responsen er mere rør-agtig end solid state." Bill og Blues Cube enginørerne snakkede mere om guitarresponsen. Bill ville vide hvordan Blues cuben var i stand til at reagere som Erics forstærkere. Enginøren forklarede, at "Blues Cube skaber et reel fald i hvert kredsløb og komponent ved at sænke volten i strømforsyningen og intermodulation af strømforsyningsfrekvensen, konditionen på screen grid voltage og pre tube voltage." Det var en fyldig vidensudveksling omkring blues Cube modifikation.

Bill Webb

Bill og enginørerne lavede væsentlige ændringer til Tone Capsule mens Eric testede hver fase af lydudviklingen personligt. Eric bruge vintage Strats og brugte dagevis på at lytte, spille og få sin skræddersyede lyd mens Bill og Blues Cube enginørerne loddede forbindelser og drejede på knapper. Picking attack blev omhyggeligt sat, input-kondensatorer blev analyseret og strømforsyningsfald specielt produceret til at levere den fantastiske bounce, dynamik og elastiske bloom fra en kompleks vintage forstærker - en forstærker inspireret af Eric Johnson.

Vintage Tubes

Der er to kanaler på Blues Cube: CLEAN og CRUNCH. Eric var i stand til at få en smuk, ren lyd inspireret af hans vintage Deluxe Reverbs Med lige nøjagtig nok headroom vækker de rene toner fra Blues Cube minder om utallige tidsløse Blues og Jazz-sange. Presser man den til det yderste vil CLEAN channel give dig yderligere fyldige dynamikker. Eric kommenterede, "Jeg blev glad for at høre at hvis man skruer den rene lyd op får du faktisk også en fed og beskidt rhythm tone." for CRUNCH brugte vi Erics klassiske 100 watt '69 Super Lead som gav fantastiske lead tones med fede overtoner for Blues, Rock og andre stilarter. På en af Erics Super Lead Plexis har inputtet til phase inverteren to kondensatorer med en meg master volume potentiometer placeret mellem dem - nogle af de mange vigtige detaljer spm blev omhyggeligt overvejet i kanalens signal path.

Eric Johnson

TONE og REVERB indstillingerne er specielt designet til at give den varme og udtryk som er alment kendt i Erics lyd. På begge kanaler man kan lægge mærke til de fantastiske EQ karakteristika man finder i hans lyd. Eric fortsætter, "Jeg kan virkelig godt lidt rumklangen i Blues Cuben. Den lyder ren og behagelig og jeg kan især godt lide den når man tænker på, at nogle af mine favoritrumklange er de gamle spring reverbs fra 60'erne. Blues Cubens rumklang lyder analogt. Hvis det er en rumklang, der blot forstærker lyden og at jeg ikke lægger mærke til den, blot forbedrer lyden akustisk, så synes jeg det er en god ting, og det er præcis hvad Blues Cubens ruimklang gør."

Uanset om du kører effekter gennem fronten eller i effects loop, så giver Blues Cube lyden liv. Eriv forklarer, "Denne forstærker reagerer virkelig godt på effekter. Hvis jeg kører min Tube Driver eller Fuzz gennem den, eller enhver anden effekt, så formidler den dem virkelig godt, og det synes jeg er vigtigt."

Vintage fortid møder innovativ fremtid

Eric filosoferede over audiosessionerne, da de lakkede mod enden, "Jeg er en smule chokeret over Blues Cubens solid state-agtige natur. Det her er nok den bedste solid state guitarlyd jeg har hørt." Kun fantasien sætter grænser. For mig har dette virkelig potentiale." Resultatet af denne fantastiske rejse er, med Erics egne ord, "kun begyndelsen." Han fortsætter, "Den måde hvor på folk får deres lyd har ikke ændret sig synderligt de sidste mange år. Med Blues Cube er der nu en måde at lave lyd på som er helt forskellig og som giver fantastiske muligheder. Jeg er virkelig spændt på at dykke ned i det.”

Tone Capsule-Compatible Amps